Cześć. Dzisiaj opowiemy o tym jak przygotować się do sesji nagraniowej. Zgłębimy podstawy udanego procesu nagrywania oraz przytoczymy kilka błędów które artyści często popełniają. Pomoże to zaoszczędzić ci czas i pieniądze oraz umożliwi nam współpracę bez stresu i niemiłych niespodzianek. Będąc w pełni przygotowanym sesja nagraniowa jest jedną z najprzyjemniejszych rzeczy jakich muzyk może doświadczyć.
SPIS TREŚĆI
- Gdzie zacząć?
- Aranżacja
- Sprzęt
- Plan
- Kondycja
- Dla wokalistów z podkładem/raperów
GDZIE ZACZĄĆ?
Praca nad przygotowaniem zaczyna się na sali prób. Umawiając się na sesję w studio każdy członek zespołu powinien doskonale znać i potrafić wykonać każdy fragment utworu który ma zostać zarejestrowany. Każdy członek zespołu powinien ćwiczyć swoje partie z metronomem, zwracając uwagę na czas trwania nut, dynamikę oraz czystość gry.
Typowe problemy z którymi się spotykaliśmy to:
- za mocne/słabe dociskanie strun na gitarze, przez co dźwięk nie stroi/struny brzęczą o progi
- niechlujna dynamika (uderzanie raz mocniej, raz słabiej, bez zwracania uwagi na akcenty oraz dynamikę utworu)
- hałas podczas tłumienia strun lub grania stacatto
- problem z długością trwania nut
Wspólne granie z metronomem również jest dobrą praktyką. Jeżeli któraś partia sprawia ci problem, zaniedbanie takiego szczegółu może przedłużyć sesję nagraniową o kilka godzin i spowodować niepotrzebną frustrację i zniechęcenie. Czasem rozwiązanie takiego problemu wymaga zmiany techniki gry, pozbycia się złych nawyków w graniu lub przearanżowania utworu.
Warto pomyśleć o nagrywaniu prób. Możesz robić to nawet telefonem komórkowym lub jednym tanim mikrofonem. Po pierwsze, możesz usłyszeć jak faktycznie gracie ze sobą i wyłapać ewentualne braki techniczne. Po drugie, daje ci to pogląd na aranżację utworu. Zatrzymajmy się przy tym na moment.
ARANŻACJA
Jeżeli twój utwór jest słabo zaaranżowany, żadne studio nie zrobi z niego świetnie brzmiącego kawałka. Możemy pracować tylko z tym, co faktycznie nagrasz. Aranżacja to więcej niż układ piosenki. Utwór można uznać za zaaranżowany gdy:
- ma on określoną strukturę
- ustalone są przejścia pomiędzy sekcjami
- każdy instrument ma jasno ustalone partie, a partie które mają być improwizowane też powinny być zaplanowane i przećwiczone (mniej więcej w jaką stronę ma pójść improwizacja, jak długo ma trwać)
- ustalone są brzmienia które będą użyte w każdej partii utworu, z dbałością o szczegóły jak np. wybór przetwornika w gitarze, konkretne ustawienia efektów, barwa głosu
- ustalone są szczegóły techniczne – np. technika gry/śpiewu użyta w danej partii, ustawienia wzmacniacza/efektów
Dużo wnosi słuchanie twoich ulubionych zespołów i analizowanie jak oni to robią – jakich instrumentów użyli podczas zwrotki, a jakich w refrenie? czy gdy zaczyna się wokal, co robi reszta instrumentów? itd. itp. W dzisiejszych czasach można znaleźć np. na YouTube wiele utworów w wersji rozłożonej na ścieżki (każdy instrument w osobnym pliku) więc możesz dokładnie wychwycić jak oni osiągnęli taki efekt.
To czy jesteś zadowolony z nagrania z próby będzie wyznacznikiem tego, czy będziesz zadowolony ze swojej pracy w studio. Jeśli nie jesteś czegoś pewien, zawsze możesz wysłać takie nagranie do nas lub zaprosić nas na próbę – doradzimy i podpowiemy nad czym i w jaki sposób pracować.
Za pozwoleniem zespołu, realizator w trakcie sesji podpowiada co można poprawić w aranżacji. Czasem zmiana instrumentu lub brzmienia na fragment utworu lub zmiana/usunięcie któregoś fragmentu daje utworowi nowe życie. W studio wykonalne są także efekty o których mogłeś nawet nie pomyśleć w trakcie komponowania utworu na sali prób, jak np. odwrócone echo lub nakładanie na siebie warstw dźwięków.
SPRZĘT
Kolejnym ważnym punktem jest sprzęt. Każdy muzyk musi mieć jasno ustalone z których elementów swojego sprzętu będzie korzystał. Nie ma tu miejsca na wadliwe elementy – wszystkie usterki muszą być usunięte przed sesją (trzeszczące potencjometry, nie stykające kable, szum z przetworników, regulacja instrumentu, brzęczące progi lub za krótki sustain na niektórych progach itd itp.). Musisz mieć pewność, że po drodze z instrumentu do mikrofonu nie pojawiają się żadne inne dźwięki poza tymi, które chcesz by znalazły się na nagraniu. Wiele z tych czynności jak np. regulacja gitary mogą zostać wykonane w domu przy pomocy internetu, podstawowych narzędzi i minimalnej sprawności manualnej. Jeśli nie jesteście pewni swoich umiejętności, warto oddać sprzęt do specjalisty w danej dziedzinie, np. lutnika lub elektryka.
Warto zadbać o nowe struny do gitar oraz nowe naciągi do perkusji. W studio robi to ogromną różnicę w brzmieniu instrumentu. Gitary mają dużo więcej harmonicznych i bogatsze brzmienie, bębny brzmią potężnie i można je prawidłowo nastroić. Zakładamy je najpóźniej dzień przed sesją nagraniową. Jeśli założymy je w tym samym dniu tuż przed sesją, struny bądź naciąg nie zdążą przyzwyczaić się do siły która na nie oddziałuje i w rezultacie podczas grania będą puszczać strój. Wyobraźcie sobie co stanie się, gdy w połowie nagrywania solówki gitara zacznie wam się rozstrajać…
Po wcześniejszym umówieniu się możemy wypożyczyć nasze instrumenty/wzmacniacze/efekty na potrzeby sesji lub przygotować twoje instrumenty.
W trakcie umawiania się na sesję realizator często prosi o listę sprzętu. Warto mieć ją przygotowaną.
PLAN DZIAŁANIA
Przed rozpoczęciem sesji należy ustalić plan jej przebiegu.
Najważniejszą decyzją jest: czy nagrywamy na setkę, czy na ścieżki.
Nagranie na setkę polega na jednoczesnym nagrywaniu wszystkich instrumentów – tj. nagranie żywego zespołu. Nagranie na ścieżki polega na nagraniu każdego instrumentu osobno.
Obydwie te techniki mają swoje plusy i minusy i żadna nie jest lepsza lub gorsza.
Dobrze wykonane nagranie na setkę brzmi żywo i organicznie – w końcu gracie wszyscy razem! Decydując się na tą formę nagrania musicie być naprawdę dobrze przygotowani. Zazwyczaj niemożliwe jest poprawienie pojedynczej pomyłki w którymś z instrumentów ze względu na to, że każdy mikrofon w pomieszczeniu złapie choć cząstkę tego instrumentu – poprawka będzie ewidentnie słyszalna. Można natomiast wykonać kilka podejść do całego utworu i wybrać najlepsze lub podmienić którąś partię na wszystkich instrumentach. Do takiego nagrania możemy potem wykonywać dogrywki, dokładać kolejne warstwy oraz instrumenty.
Nagranie na ścieżki jest bardziej sterylnie i kojarzone jest z nowoczesnymi kanonami muzyki. Pozwala na więcej manipulacji brzmieniem oraz przestrzenią. Każdy muzyk nagrywa ścieżkę swojego instrumentu z osobna. Do tego niezbędny jest metronom, dzięki któremu będziecie mogli zgrać się ze sobą. W tym wariancie możliwe jest poprawienie wszystkich błędów lub rozbicie szczególnie trudnych partii na mniejsze fragmenty. Łatwo jest również wykonać dodatkowe poprawki aranżacyjne w trakcie nagrywania.
Często dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie tzw. „pilota” – nagranie całego zespołu na setkę do metronomu a następnie dogrywanie właściwych partii. Oczywiście w grę wchodzą rozwiązania pośrednie. Przykładowo, jeśli perkusiście dobrze nagrywa się na żywo z basistą, mogą we dwoje położyć swoje ścieżki do których reszta potem będzie nagrywać osobno.
Następnie planujemy kolejność nagrywanych utworów oraz, w wypadku nagrania na ścieżki, kolejność nagrywania instrumentów. Na tym etapie powinniście wysłać realizatorowi demo waszych utworów lub nagranie z próby, tak aby zaznajomił się z materiałem. Warto także wysłać utwory innych wykonawców które są zbliżone brzmieniowo do tego, co chcecie uzyskać.
KONDYCJA
Kolejnym punktem o którym nie można zapomnieć jest twoja kondycja w dniu nagrywania. Mimo, że wydaje się to oczywiste to warto o tym wspomnieć. Do studia najlepiej przyjść trzeźwym i wypoczętym, a termin nagrywania ustalić tak aby nie kolidował np. z męczącym, intensywnym okresem w codziennej pracy. Warto zacząć dzień od rozgrzewki i dobrego posiłku. Wokaliści na jakiś czas przed sesją powinni ograniczyć szkodliwe dla strun głosowych nawyki jak np. palenie lub spożywanie alkoholu. Istnieją sposoby na poprawienie wytrzymałości gardła, jak np. picie siemienia lnianego – długa sesja w studio potrafi być męcząca dla głosu.
PODKŁADY
Jeżeli chcesz nagrać tylko swój głos z podkładem, ważny jest format w jakim przyniesiecie podkład. Jeżeli pobierzesz go z YouTube, to nie możesz oczekiwać rewelacyjnej jakości końcowego produktu a Twój głos może sporo odstawać od tła. YouTube kompresuje dźwięk w bardzo brzydki sposób, przez co jakość drastycznie spada.
Najlepiej jest kupić podkład od ludzi zajmujących się produkcją muzyczną. To samo tyczy się beatów hip-hopowych. Dobrze (lecz niekoniecznie) gdy podkład otrzymacie w formie ścieżek (każdy instrument w osobnym pliku) – pozwoli nam to na lepsze zmiksowanie utworu z Twoim głosem a także na manipulacje podkładem na potrzeby twojego nagrania.
W naszej ofercie mamy produkcję muzyczną na zamówienie – możemy odwzorować czyjś utwór lub skomponować i nagrać autorską aranżację wg. twoich upodobań.
Podkład powinien zostać dostarczony w formacie bezstratnym (WAV, AIFF), najlepiej na pendrive lub przesłany do nas przez Messenger. Jeżeli podkład jest w formie ścieżek powinieneś upewnić się, że wszystkie ścieżki zaczynają się w tym samym miejscu – tzn. po wciągnięciu ich do programu nie trzeba będzie układać na nowo całego utworu 🙂
Jeżeli uważnie przestudiowałeś ten artykuł to na pewno już wiesz nad czym pracować. W przyszłości znajdziecie tutaj wpisy m.in o tym co i jak ćwiczyć z metronomem, jak wyregulować swój instrument, jak wydobyć ze wzmacniacza upragnione brzmienie oraz wiele innych.
Zachęcamy do polubienia naszej strony na facebooku aby być na bieżąco:
https://www.facebook.com/studio.muzyczne.fly/
Pisząc do nas, prosimy uwzględnić następujące szczegóły:
Nazwa zespołu
link do fanpage/bandcamp/youtube/inne portale
Rodzaj muzyki
Ilość osób oraz instrumenty
Demo, szkic lub nagranie z próby (jeśli to możliwe)
Życzymy miłych przygotowań i do zobaczenia!